Pomáháme s marketingem těm nejlepším

B2C neboli Business-To-Customer, také označováno jako Direct-To-Customer (DTC), je obchodní model, kdy firma prodává své produkty a služby přímo koncovým zákazníkům.

Většinou se jedná o prodej pomocí e-shopu či kamenného obchodu, který doplňuje o rozšiřuje e-shop. Aby si nás koncový zákazník vybral, tak je velmi důležité mít velmi dobrý UX a UI našeho e-shopu.

Myšlenku B2C poprvé využil Michael Aldrich v roce 1979, který použil televizi jako hlavní médium pro oslovení koncových zákazníků. Ještě před érou internetu, se jako B2C považovalo například nákup v obchodech, stravování v restauraci, či nakupování filmů a písniček.

V B2C je velmi důležitá zpětná vazba od zákazníků, čímž poté dokážeme lépe zhodnotit jejich požadavky a vybudovat si jejich přízeň a dobrý vztah. Toto je důležité, protože chceme, aby se k nám zákazník opakovaně vracel a využíval naše služby a stali jsme se jejich Lovebrandem.

V posledních letech se pomalu z klasických B2C obchodních modelů přechází na takzvaný obchodní model založený na předplatném. Je to takový model, kdy nám zákazník platí předplatné za naši službu. Příkladem je například Netflix, Spotify, či New York Times.

Zdroje:

Business-to-consumer (B2C): What You need to know. Investopedia. Retrieved June 16, 2022, from https://www.investopedia.com/terms/b/btoc.asp 

Inventors story. Michael Aldrich Archive. (n.d.). Retrieved June 16, 2022, from https://www.aldricharchive.co.uk/inventors-story Kenton, W. (2022, May 18).