Marketing na sociálních sítích se stal nejnovější formou reklamy pro firmy. Mobilní sociální platforma Instagram, se stala důležitým nástrojem marketingu. Asi dvě třetiny velkých společností již využívají Instagram ve svůj prospěch. Neexistují žádné stanovené pokyny, jak by se společnosti měly inzerovat na Instagramu, ale existují určité vzorce a tzv. best practices.
Instagram je sociální síť, která vznikla v roce 2010. V roce 2012 Instagram odkoupila konkurenční společnost Facebook (nyní Meta). Instagram je zaveden především pro mobilní zařízení, s určitými omezeními lze její obsah prohlížet i na počítači. Aplikace je dostupná v operačních systémech iOS, Android nebo Windows Mobile. Hlavní podstatou je sdílení fotografií a videí mezi uživateli.
Kromě sdílení soukromých fotek a videí, slouží Instagram také k marketingovým účelům. Mnoho firem Instagram využívá ke zviditelnění a podpoře prodeje svých produktů či služeb. Potenciál Instagramu zasáhnout další a další kupující je stále vyšší. K tomu se dá využít sdílení příběhu společnosti na firemní profil, ale i placená propagace. Reklama na Instagramu je stále levnější než offline reklama a studie dokazují, že nejaktivnější komunitu lidí má právě Instagram. (Vystupte s Instagramem z řady, 2021)
Jednou z marketingových technik, které společnosti používají k marketingu svých produktů, je najímání influencera nebo celebrity. V první desítce nejoblíbenějších instagramových účtů jsou všechny celebrity, které mají kolem 300 milionů sledujících. Díky partnerství s jednou z těchto celebrit již oslovujete angažované a cílené publikum 300 milionů lidí. Tento plán sociálních médií je nákladově efektivní a může být velmi vlivný.
Před nedávnou dobou přidal Instagram do mobilní aplikace svůj vlastní obchod. Společnost, najatý influencer či celebrita, ale i obyčejný uživatel této sociální sítě nahraje fotku, na níž označí dané produkty (oblečení, elektronika atp.). Ostatní uživatelé se poté můžou prokliknout rovnou do obchodu, kde se jim zobrazí daný produkt.
Soutěže na Instagramu využívající hashtagy se také staly úspěšnou marketingovou technikou, jak zpropagovat produkt či společnost. Typy soutěží na Instagramu se pohybují od prostého požádání uživatelů, aby dali na jejich fotografii “to se mi líbí” (like), požádání uživatelů, aby okomentovali příspěvek označením svých přátele, až po vytvoření fotografie, která je nejoblíbenějším typem. Toto jsou nejvyužívanější způsoby, kterými se uživatelé mohou přihlásit do soutěže o výhru. Komentáři s označeními, „to se mi líbí“ a fotkami se produkt či značka dostává do povědomí dalších mnoha lidí, kteří se soutěže také zúčastní, nebo je příspěvky motivují si o produktu zjistit další informace. Společnost však dosáhla svého cíle – zviditelnění se.
Instagram stories
V roce 2016 Instagram představil novou funkci Instastories, která slouží na sdílení fotografií a videí pouze po dobu 24 hodin. Tvůrce může příběhy (z angl. Stories) archivovat, aby se k nim mohl později vrátit, anebo z nich vytvořit highlights (výběry), které se pak stanou nedílnou součástí profilu. Pomocí příběhů lze odhalit zákazníkům zákulisí firmy nebo momenty z běžného dne provozu.
Taktéž je možné díky příběhům snadno interagovat se zákazníky a sledujícími profilu, jelikož je ve stories dostupná funkce označování dalších profilů a webů. Pokud bude označen cizí profil ve vlastním příběhu, může být příběh přesdílen a dostane se do povědomí jinému okruhu uživatelů, který by možná ani nebyl zasáhnut. Funkce je prospěšná i naopak, zákazníci rádi sdílí se svými přáteli a sledujícími své zážitky a recenze produktů či služeb značek, které když budou přesdíleny na firemním profilu, mohou sloužit jako skvělý marketingový nástroj. Zákazníky lze zapojit i prostorem pro otázky, vytvořením kvízu nebo uspořádáním anket. (Podrobný průvodce, 2021)
Zdroje:
Ha, A. (2015). An Experiment: Instagram Marketing Techniques and Their Effectiveness.
Podrobný průvodce: vytvořte hravé a interaktivní příběhy pro Instagram Stories, 2019. In: Instagram Business [online]. 31. 10. 2021 [cit. 2022-05-28]. Dostupné z: https://business.instagram.com/blog/a-step-by-step-guide-create-playful-and-intera ctive-instagram-stories?locale=cs_CZ
Salleh, S., Hashima, N. H., & Murphy, J. (2015). Instagram marketing: a content analysis of top
Malaysian restaurant brands. E-Review of Tourism Research, 6, 1-5.
Virtanen, H., Björk, P., & Sjöström, E. (2017). Follow for follow: marketing of a start-up company on Instagram. Journal of Small Business and Enterprise Development.
Vystupte s Instagramem z řady. 2021. In: Business Instagram [online]. © 2021 [cit. 2022-05-28]. Dostupné z: https://business.instagram.com/getting-started/#whyinstagram